sterrenkinderen.reismee.nl

Dag 6 - 7

De eerste week zit er bijna op. En ik kan zeggen dat ik nu toch wel goed gewend ben. Dat wil zeggen dat ik de bus routes een beetje ken en de weg in Cuzco centrum begin door te krijgen. Ondanks dat ik natuurlijk wel toerist ben voelt het niet zo. Ik zit bijna de hele dag tussen de Peruanen en zij praten alleen Spaans. Een enkeling een paar woorden Engels. En omdat ik werk en op school zit neem ik echt deel aan het leven hier.

In het centrum ja daar zijn toeristen, maar waar ons appartement is (buiten het centrum) niet en ook zeker niet in die buitenwijk waar het tehuis is. Verder spreek ik Spaans, Engels, Duits en Nederlands door elkaar dus als mijn zinnen niet zo lekker lopen dat is dat de reden ;)

Weer 2 heftige dagen in het tehuis. Ik kwam gisteren (en vanmorgen) binnen en toen zaten ze nog aan het ontbijt. Je doet de deur open en dan roepen ze in koor Buenas Dias Cynthia! Met allemaal lachende gezichtjes. Ja dat is dankbaar. Vandaag was een meisje op het binnenplaatsje in slaap gevallen. Kreeg van de mama een mik water in haar gezicht gegooid. Ja toen werd ze wel wakker ja. Was niet grappig bedoeld. Mama was boos. Had ook anders gekund....

De kinderen noemen mij btw mami. Degene die kunnen praten dan. Gisteren met ze gekleid en vandaag getekend met wasco. Daar moet je je allemaal niet teveel van voorstellen, want er zijn geen vormpjes of kleurplaten dus het is een hoop creatieve input die ik moet opgraven. Er is 1 jongen waar ik steeds bijna mijn geduld bij verlies. Hij pakt alles af. ALLES. Niet omdat hij ermee wil spelen, nee om te hebben. Alle wasco. Al het papier, alle klei etc. Zo irritant. Ik had er wel al over gelezen. Hij praat ook helemaal niet, maar begrijpt wel wat woorden. Het gaat wel steeds beter, want hij kent mijn dwingende blikken inmiddels, maar het is echt engelengeduld wat ik moet opbrengen met deze kinderen.

Anja heeft gisteren haar been gebroken bij het abseilen bij de watervallen. En niet zo´n beetje ook. Onderbeen op 2 plaatsen gespleten, bot stak eruit. Ze is vanmiddag geopereerd. Plaat erin. Zo sneu. Tim en ik hebben gisteren spullen voor haar gepakt die hij dan weer naar het ziekenhuis heeft gebracht. Ze was hier net 2 weken, zou nog 3 weken van alles gaan doen. Ik denk gewoon terug naar Duitsland volgende week.

Nee ik ga niet abseilen en nee ik kom gewoon gezond weer thuis. Zeg het maar even ;)

De armoede is btw vooral in het tehuis. De Peruanen zijn goed verzorgd. Normale auto´s en ook in de busjes zitten normaal geklede, schone, fris ruikende mensen. Alleen de huizen zijn vies en stoffig. Het tehuis proberen ze schoon en opgeruimd te houden dat zie je aan de netjes opgemaakte bedden, maar alles is ZO vies. Niet te weinig.

Ik ga volgende week donderdag met Carina bij een speciaal mevrouwtje ´s morgens vroeg allemaal kleding kopen voor de kinderen. We hebben de leeftijden en aantallen en gaan comfortabele kleding kopen, want dat blijkt idd hetgeen te zijn wat ze het meest nodig hebben nu. Eigenlijk is mankracht wat ze ECHT nodig hebben. De 3 mama´s die daar 24/7 de boel moeten runnen hebben hun handen vol aan het verzorgen van de 22 (jawel) kinderen. Tijd om te spelen met ze is er dus helemaal niet bij. Daarom doen de vrijwiliggers dat. Maar gisteren en vandaag was ik de enige. De was is soort van mijn dagelijkse taak geworden. Niet omdat ik daar nou zo goed in ben, maar de waslijnen hangen erg hoog en ik ben wat langer dan de gemiddelde Peruaan haha. De was is btw best een taak. Dat ding staat constant aan. Altijd wel wat te hangen of te vouwen.

Even de afwas gedaan vanmorgen na het ontbijt. Kanonnen. 22 bekers en bordjes. Niet te weinig ;( Ook vandaag een slot gemolesteerd. 1 van de kinderen had het gesloopt dus ging niet meer open. Dus moest het hele slot eruit. Die mama´s zijn niet zo sterk bleek. Nou geef Cynthia een tang en hamer en ik sloop het wel. Gelukt. Tja even een slotenmaker bellen is hier niet gangbaar blijkbaar haha.

Vanmiddag was ik vrij en heb ik een klooster cq museum bij de San Franciso kerk bezocht en de Cathedral. Dat museum wat awesome! Prachtige grote canvas doeken en schitterende plafonds. Indrukwekkende catacombes met botten. Ik mocht nergens foto´s maken, maar ze zijn te downloaden op FB op Museo y Convento de San Francisco de Asis del Cusco. Voor degene die geinteresseerd is. Ik kan hier niets downloaden dat ga ik in NL doen. Een prachtig grote canvas van het laatste avondmaal en een canvas van 1025 kilo met 692 nonnen en priesters e.d. Echt super mooi. Van de tuinen mocht ik wel foto´s maken.

Het Cathedral was ook erg indrukwekkend. Daar heb ik een paar foto´s van. Totdat ik wist dat het daar ook niet mocht (senor was boos).

Nogmaals: klik individueel op de foto om de beschrijving te zien.

Morgen moet ik om 5.30u op de Plaza staan dus ca. 5.10u een taxi nemen. Kanonnen, lekker op tijd. Dan ga ik mountainbiken naar de ruines van Muray. De briefing ging helemaal verkeerd, guide kon ons niet vinden, Koen in het ziekenhuis bellen, gedoe, maar....uiteindelijk de man gevonden.

Ik heb inmiddels ook een beetje mijn draai gevonden met de winkeltjes. Ik koop steeds water en 2 losse eieren. En zojuist een keihard broodje gekocht voor morgenochtend, want de supermarkt gaat 7.00u open en ik heb pas rond het middaguur lunch ergens in een dorpje. En alleen op een proteinereep red ik het de hele ochtend niet.

Heb btw mijn shawl bij het tehuis laten hangen dus moest een nieuwe kopen, want 3 avonden zonder vond ik geen goed plan. Maar goed ik heb een muts, handschoenen, shawl en vest van alpacawol voor nog geen 20 euro. Is te overzien.

Zondag btw om 8.30u verzamelen (is al beter) voor de hele dag 4 dorpen en ruines en markten in de heilige vallei. Maandag weer school en werken dus weet niet wanneer ik weer puf en tijd heb voor internet.

Chao!

Reacties

Reacties

Die papa

Hallo kanjer. Wat een prachtig verslag en foto's. Veel plezier in het weekend enne....pas goed op je zelf he. Dikke kus. :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!