sterrenkinderen.reismee.nl

Dag 11-12

Gisterenochtend ben ik met Carina om 7.00u naar de markt geweest om volop kleding in te kopen van jullie donatiegeld.
Ik heb maar liefst 18 broeken, 10 truien en 6 joggingpakken kunnen kopen. Alles in mijn backpack en tassen gepropt. Veel werk, veel sjouwen, want met al die spullen 10 trappen op en daarna weer eind lopen en bus e.d., maar.....ze waren zo blij! Eerst heb ik alles uitgepakt, had ook nog wat speelgoed gekocht, en daarna ging 1 vd mama´s (dat zijn niet de echte mama´s) alles uitdelen. Ze kwamen me allemaal omste beurt bedanken. Zo lief. Vandaag hadden ze allemaal hun nieuwe kleding aan. Althans grotendeels, want het zijn 22 kinderen, maar ze delen alles.

Sinds maandag zijn Marit en Enrique in Cusco. Zij zijn de directeuren van MIJN BESTEMMING. Ze hebben ook bestemmingen in Ecuador en Panama dus ze zijn op doorreis.
Koen is weer uit het ziekenhuis. Anja komt zondag uit het ziekenhuis, maar gaat dan naar een guestfamilie, want op 5 hoog bij ons is er niemand om voor haar te zorgen.
Maar goed, gisteren gingen we dus met zijn allen eten en daarna met een aantal door naar de Limbus bar voor cocktails en een prachtig uitzicht (tip van Enrique).
Gisteren voor het eerst alpaca gegeten. Erg lekker. Maar we, Chrissy en ik, hadden voor vanavond al gereserveerd bij Marcello Batata. De alpacaspecialist van Cusco. Nou oh boy oh boy we hebben ZO lekker gegeten! Echt een chique restaurant dus eindelijk weer op iets zachters gezeten dan overal die houten of plastic stoelen. Alpaca heeft minder dan 1% vet en bevat ca. 20% proteine. Het smaakt beetje naar ossenhaas. Echt super lekker!! En wat was ik kwijt voor een maindish, dessert en 1 lt verse fruitsmoothie? Ja wel bij elkaar 25 euro. Das duur voor hier, maar cheap dus.

Cusco ontdekken blijft elke dag leuk. Ik ontdek weer nieuwe straatjes, restaurantjes en winkeltjes. Ik kom ook steeds meer de termen raw, organic, bio, eco e.d. tegen. Gisteren zelfs een heel leuk tentje gevonden waar ze ook allerlei glutenvrije dingen verkopen en heerlijke theetjes. Zelf chia (Tamara voor jou ;). Dat Cusco erg spiritueel was wist ik al, maar als je er op let zie je idd veel posters van healings en meditatiesessies e.d.

Het is dat ik mijn kinderen erg mis (maar dat onderwerp sla ik over als we het droog willen houden), maar anders zou ik hier nog wel weken, misschien wel maanden willen blijven. Cusco heeft alles. Leuke bars, restaurants, disco´s, lunchtentjes, supermarkten, cultuur en in de regio Zuid Peru prachtige natuur. Je kan hier alles kopen wat je in NL ook zou doen. Winkels met telefoons, laptops, wasmachines etc. Het is er allemaal anders, geen mediamarkt enzo, maar het is er allemaal. En de mensen zijn lief, het klimaat is ideaal. Koud, maar geen wind dus prima op te kleden en de hele dag zonnig. Ja ik zou Cusco nog veel langer willen ontdekken en genieten. Qua muziek hoor je hier ook echt van alles. Van de Peruaanse panfluit tot zouk, pop, reggae, axe, salsa, house, rock noem maar op. Vandaag hoorde ik in het busje Animals van Martin Garrix. Toen moest ik toch wel even lachen. Onze 19 jarige talentvolle exportproduct haha.

Als ik ´s morgens de deur uit ga groet ik de buren op straat, de mensen onderweg naar de bus en ik kan de kinderen ook steeds beter verstaan. Ik kon bij de wasserette uitleggen wat ik wilde en vragen wanneer ze open waren en ook in eettentjes gaat het bestellen in het Spaans steeds beter. Jimmy, mijn docent, is erg tevreden. Ik maak steeds braaf mijn huiswerk (soms gewoon woorden stampen) en hij zegt dat hij bij mij sneller door de stof kan gaan dan normaal. Ik hoop echt ZO dat alles blijft hangen eenmaal in NL....

Chao!

Sandra

Leuk om te lezen dat jij je zo vermaakt daar.
Ook super dat jij kleren hebt gekocht voor de kinderen.
Ik ga die reisverhalen straks missen als je weer in Nederland zit :-)

Die papA

Prachtige verhalen en foto's. We kijken er elke keer weer naar uit. Wel blijven eten hoor tutje. Je krijgt 'een mager bekkie'. Verder is het heerlijk om je zo te zien stralen. Dikke dikke kus van ons.