sterrenkinderen.reismee.nl

Dag 18 teleurstelling Machu Pichu snik snik

Het had het hoogtepunt van de reis moeten worden, maar het werd een grote teleurstelling. Regen, regen, regen, mist, mist, mist en een heleboel gezeik.

Gisteravond dus bellen bellen bellen voor dat Montanaticket. Leg uit Cynthia. Machu Pichu heeft behalve de ruines 2 bergen die je kan beklimmen. Vanaf die bergen zijn de uitzichten fenomaal. Dus ik had voor 1 van die bergen, de Montana, een ticket bijgeboekt. In NL al. Krijg ik gisteravond van de guide mijn ticket is het alleen entree MP en geen Montana erbij. Maar hij krijgt ook maar een eticket nummer door, meer niet. Dus na hoop gebel werd mij verzekerd, met excuses, dat het allemaal goed zou komen vandaag. Ja ze zouden het Montana ticket naar de guide sturen. We moesten van de gids om 4.00u in de rij staan voor de bussen, want de eerste vertrekt om 5.30u en de zonsopkomst is hetgeen waar iedereen voor gaat. Ik mocht iets later komen dus ik slot 4.30u aan bij de meiden die al om 3.30u zaten. Toen begon het al te regenen. Om 5.30u zaten we in de derde bus. Maar….toen ik aankwam om 4.30u stond er al een rij van de Spazio tot Stadhuisplein zeg maar. Kan je nagaan hoeveel er stonden om 5.30u. Je kan ook lopend omhoog. De eerste waren al 4.00u vertrokken. Dus wij blij al in de 3e bus. Er mogen 7000 mensen per dag in MP. Druk, drukker, drukst dus overal. De guide had nog geen Montanaticket voor mij. Weer bellen. Bleek dat ze dat pas om 7.00am opnieuw konden boeken. Dan moest hij in MP, bij de entrée, mijn ticket printen. Op telefoon mocht niet. Maar we zouden om 6.00u MP in lopen. Kut dus.

Eenmaal aangekomen was het licht, maar regen en mist. Geen mooie zonsopgang dus. Ticket was er 7.30u nog niet, weer bellen, want ik moest voor 9.00u binnen zijn bij de controle post, want er mogen maar 200 mensen per blok die berg op. En de berg beklimmen en weer terug kost ca. 3 uur. De Montana is 1600m klimmen. En dan nog naar de uitgang MP en dan nog naar treinstation lopen (ik had alleen de bus omhoog gekocht). Dus ja een hele dag zou je wel nodig hebben.

Ik had wel een regenponcho meegenomen, maar in Cusco gelaten, want de adviezen waren: hoofddeksel, korte broek, muggenspray en zonnebrand. Nou mijn reet! Dikke jas, shawl, regenponcho had het moeten zijn.

Uiteindelijk hadden we een nummer dus ik weer terug naar de entrée. Maar dat is niet ff, dat is klimmen e.d. Bij entrée zeiden ze nee geen goed nummer. Weer bellen. Wachten, wachten. Toen moesten we naar ingang Montana, maar nog geen ticket. Eenmaal daar….nee geen goed nummer. Wat bleek uiteindelijk, ze hadden wel een nieuw Montanaticket geboekt, maar voor morgen! Uiteindelijk mocht ik 9.00u de berg gaan beklimmen.

Maar….ik was zeik en zeik nat. En het was nog mega mistig. Maar goed ik had de stille hoop dat als ik eenmaal boven was dat de zon zou schijnen en het uitzicht het allemaal waard was. Toen zag ik een poncho die was achter gelaten en hij was wel nat van binnen, maar ik was toch al nat. Mijn broek, schoenen, jas doorweekt. Tot aan mijn string en sokken toe. Toen begon de klim. Zweten, zweten onder poncho. Maar even wat uit doen gaat niet, want je kan niet alleen die poncho aan en uit trekken, want je hebt ook nog een flinke rugzak om. Ik klimmen. Modder, regen, mist. Ergens halverwege dacht ik….het gaat niet meer opentrekken en ophouden met regen denk ik ook niet. Toen heb ik 3 mensen (die alweer naar beneden kwamen van eerdere rondes) gevraagd of het het allemaal waard was. Alledrie zeiden ze nee. Ja leuk voor de foto met het bordje dat je hem beklommen hebt, maar het was bovenin nog net zo dichte mist.

Toen ben ik terug gegaan. Ik wilde niet, maar het was een zware klim van 1 ½ uur in de zeikregen en modder en dan waarvoor?? Dus ik gaf op. Zo voelde het. Na al die moeite voor het ticket. Toen ben ik een ook een busticket terug gaan kopen, want nog verder naar beneden lopen (2 uur) in die regen….nee.

Je kon amper foto{s maken, want je vingers zijn nat, je camera wordt nat, je telefoon met touch werkt niet met natte handen etc.

Ik was doorweekt, bezweet, koud, blaren, nee ik ging wel weer een half uur staan wachten voor de rij van de bus. Dus toen was ik i.p.v. 17.00u weer in MP village al om 12.00u in MP village. Maar geen drol te doen hier en ik heb ook geen hostal meer natuurlijk dus even een dutje zit er ook niet in. Dus ik heb heel langzaam gelunchd en nu maar in internet café. Maar hier in het regenwoud gaat het zoooo langzaam. Hij is al 3 kwartier bezig mijn foto[s te laden en ik krijg geen foto{s te zien alleen maar icoontjes dus ik haal ze ff van FB, maar dan zijn ze wel van kleine kwaliteit. En let op: het lijkt nog wat door de filters die ik erover heen heb gegooid. De foto{s met alleen mist laat ik maar achterwege. Sommige zijn nog beetje gelukt als er net ff wolk weg dreef. Maar de foto, zoals bovenaan de site....noop. Geen mooie uitzichten van de top van de Montana. Al die moeite (en veel geld) en dan helaas kans verkeken....

Straks maar een thee drinken en weer souvenirsstruinen ofzo. Maar ik heb ook haast geen cash meer. Ik mis het gezellige, zonnige CUSCO! Mijn trein gaat pas om 18.20u en daarna nog aansluiting met transferbus terug naar Cusco. Ik hoop 22.30u thuis te zijn….

Chao.

Reacties

Reacties

Sandra

Jeetje Cyn wat een verhaal!!
Hopelijk ben je ondertussen weer "thuis" en kan je na een lekkere douche lekker slapen.

Die papa

Zonde, zonde en zwaar balen....toch dikke dikke kus.

Huda

En nu lekker naar huis.. Lekker schoon, warm Nederland.
Goede reis. XH

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!